الأحد، ٩ مارس ٢٠٠٨

لحظة بداية


على البحر والرؤية تقريبا منعدمة ومش شايف غير ظلال بسيطة على ضوء خافت جاى من بعيد مش عارف مصدره ... بس اكيد انا على البحر حاسس بيه حواليا....يمكن ده خلانى اركز اوى مع الصوت .... سامع صوته بيهز حاجات جوايا صوته اللى اتعودت اسمعه وكأنه بيواسينى وساعات بسمعه على انه بيغنى معايا هو هو نفس الصوت بس صداه النهارده مختلف شوية
بدأت عينى تعتاد على الاضاءة الخافتة واشوف بعض التفاصيل ... وبدأت افكر فى الشكل العام للموقف اللى انا فيه ... كان جزء بسيط منه انا شايفه على الضوء الخافت والجزء التانى رسمته فى خيالى

حسيت ان البحر النهارده بيفكرنى بذكرياتى .... حسيت اوى بعناده وهو بيخبط فى الصخور ويرجع يجرب مرة تانية ... حسيت بقوة صوته ... عجبنى اوى قوته وعناد الموج وصبره ... افتكرت ساعتها استغراب الناس عليا زمان وهما بيسألونى انا اخد طبع العناد ده من مين ؟

ابتسمت وبصيت للبحر تانى وركزت مع صوته اللى بيوحى بالهدوء

وعدى عليا فلاشات من حياتى ... افتكرت احلامى الصغيرة واد ايه كانت صعبة وانا صغير وافتكرت كل ابتسامة مشفقة من الاكبر سنا وافتكرت كمان احساسى بعد كل نجاح فكرة من افكارى الصغيرة ..... ساعتها حسيت انى بجد اتعلمت منه كتير

ساعة تقريبا من اجمل ما يمكن فى حياتى حسيت فيها بأجمل معانى فى حياتى وجددت نشاطى وقررت انى ابدأ احاول من جديد مهما كان اللى بيحصل حواليا ومهما خسرت بالتأكيد فى مكاسب لسه فى علم ربنا
حبيت اسجل اللحظة دى كلحظة بداية من جديد ... بداية جديدة لحلم مش جديد
حلمى انى اكون أنا

هناك ٤ تعليقات:

فوكيره يقول...

حــلمك ... انك تكون انت ...

ممممم
حلو اووى

"بالتأكيد فى مكاسب لسه فى علم ربنا "

اه يـا شيكو ...

نتيجه مهمه اوى وانت بتتأمل البحـر
وصلتلها ...

عجــبنى اوى الصفـاء الي في البوست ..
بوست مريح نفسيا بجد


لسه عندك كــتير ...

do ur best

:)

فوكيره يقول...

اه ... نسيت اقولك ...

الصوره حلوه اوى

ساعه الغروب يقول...

بما انى لازم الاول ابارك رغم انى اتاخرت كتير اوى

عموما مش هعرف اسامحك على العمله دى تعمل مدونه ومش تقولى اوك اوك

:)

بجد بجد اثبتلى كل فكره كنت مكوناها عنك

ما شاء الله بجد عايزه اقرالك كتير اوووووووووووووى

ربنا معاك يا اطيب شيكو يا اخويا الصغيور الصادق اووووووووووى


سلام مؤقت وليا عوده اخرى

:)

shiko يقول...

فوكيرة : حلمى انى اكون انا..انا بكل احلامها وكل معانيها .... حلم صعب انى اوصل لكل احلامى بس ادينى بحاول .... وبجد شكرا على التشجيع الجامد ده ( اللى اغلبه مجامله )

ساعة غروب : والله فكرة التدوين اتقالتلى فجأة كده وبدون مقدمات فقولت اجرب يعنى .... ويارب تكون كل الافكار كويسة ... وشكرا على المجاملة الجميلة دى افضلوا انتوا بس جاملوا كده لحد ما هتكلومنى بمواعيد بعد كده ههههه... معرفتش ارد على اخر سطر بصراحة بس مشمتخيلة مدى سعادتى بيه