الأحد، ٣١ أغسطس ٢٠٠٨

زمااااان زيى النهارده


زماااااان زيي النهارده وفى انتظار الهلال
حالة طوارئ من بداية اليوم لطفل صغير
يوم الرؤيا ده كان يوم مشهود من صغرى وطفولتي المشردة وده يوم من ليالي رمضان نور في ذاكرتي أوى بحلول رمضان و حبيت اسيبه هنا وللعلم بالشئ هيكون اطول بوست فى حياتى بس بجد انا حابب تفاصيله اووووى

بداية يوم عادية جدا بمحاولة تسلل عشان اعرف الفانوس اللي بابا جايبهولى شكله إيه اصل بابا كان بيسيبه مفاجأة لحد الرؤيا بس دايما كان بينسى القاعدة الأولى في المفاجآت لما تتعامل مع شخص بيحب يعرف كل حاجه متقولوش انك عامله مفاجأة عشان حرام تجيبله الضغط والسكر :) ودى كانت كل سنه بينتهى بأيد مسكانى وأنا بحاول اطلع فوق الدولاب

استعوض ربنا وأجرى على التلفزيون اللي مكنش بيجيب أيامها غير الأولى والتانية والرابعة متشفرة تشفير ارادى نظرا للبرامج المملة اللي بتقدمها بس في اليوم ده هي شباكي عشان اعرف البلد عاملة إيه في رمضان وياريتنى ما كانت بتجيلى الفكرة دى كل سنه تلاقى الشعب كله أدام الكاميرا بيشاور ببلاهة عشان قرايبه يشوفوه وواحد يطلع يقول بحييى أهلي والأقارب والأحباب وبهنيهم بقدوم شهر رمضان وربنا يجعله ...... الخ ... تانى فكرة تبوء بالفشل في اقل من ساعة ووقت الحاجات الحماسية لسه مجتش في انتظار بابا يروح يمين ولا شمال بقى ... هه إيه يا بابا ؟ البيت أحلو النهارده يعنى ؟ وبعد فترة انتظار وأنا على أحر من الجمر بابا يقرر ينزل اخيررررررا... هتوحشنى يا بابا متتأخرش ها ؟ جرررررررررررررى بقى البس ونكمل مهمتى... أصلى كنت أنا وصحابي بنتسلل كل يووم خارجين من البيت عشان نعمل شراشيب للعمارة وطبعا السطح ممنووووع بس هع على مين بقى ؟ هه نتوكل على الله قبل ما بابا يجيى .

خلصنا الشراشيب وارجع البيت اظبط نفسى يدخل بابا وطبعا بما انى لسانى مبيسكتش لازم اروح اسأله عن رأيه فى شراشيب العمارة لما يقولى كويسة مع نظرة شك متفحصة ألف النحية التانية زيي ما يكون وشى شفاف وبابا هيعرف انى طلعت السطح و أبقى نفسى أقوله أنا عاملها وادينى عايش اهو بس الواحد يلم لسانه خلينا نقضى رمضان بدون اصابات ... بابا مش هنبدأ نجهز الفانوس ؟ ( الكلام ع الفانوس الكبير اللي بيتعلق بره البيت )طيب ارتاح شوية ونقوم نعمله .. طيب

مش هنبدأ نجهز الفانوس ؟ وتستمر الاسطوانة بلا انقطاع بتكرار الجملة مرة كل 6 ثواني لحد ما بابا يبقى هاين يدينى بالفانوس فى دماغي... أتلم أنا و اخواتى حوالين بابا وماما بالدعم المعنوي وإمداد الجيش بالعصا ير والسندوشتات لزوم المعركة .. وطبعا خد بقى دبوس اعمل مكنش قصدي وأحطه فى صابع اخويا ونفس الدبوس اخويا يعمل مشفهوش ويدق على صابعى بالشاكوش بدل الدبوس وتلاقى اخويا بيدق الدبابيس الضغط وأنا ماشى اخلعها وراه عشان مكنش ويرضى يسيبنى امسك الشاكوش :)

وأخيرا يتعلق الفانوس وأخيرا ميعاد الفانوس الصغير مليش فيه قالوا رمضان بكرة قالوا بعده هشوف الفانوس النهارده .. فى السنة اللي بحكي عليها كان أجمل فانوس فى حياتي مكنش بيغنى الفانوس كان بشمعة كان ليه معنى بجد وكان درجة من درجات الأزرق ورغم انى مكنتش أيامها واخد بالى انى هكون من عشاق اللون الأزرق بس حبيته أوى وارتحتله اخدته وفرحت بيه أوى وجرى على اوضتى أجربه ورغم ان بابا كان مديني شمعة واحدة عشان مبهدلش الحياة بس أنا كنت عامل حسابي وسايب دستة فى اوضتى :) كنت اولع الشمعة وأحط الفانوس واسيبه ينشر فى الاوضة نور ازرق صافى مع إحساس بالدفا من قربى للفانوس ومش عارف ازاى نور الشمعة دى كانت بتدفينى رغم إننا كنا فى عز الشتا وكنت بحس ان الفانوس ده دوامة أفكار كان بيحرك خيالي بطريقة غريبة .. كنت بحبه أوى وفى وسط زحمة افكارى مع فانوسي العجيب اسمع الصوت المميز للبيت عندنا

ميعاد النووووووووم فى مدارس الصبح ... جرررررر أنا عاوز أكمل لعب

مهو يا ماما .... كل سنه أصلا مكنتش بلحق أكملها بلاقينى بتزق زق لحد ما أوصل السرير وقبل ما أخد نفسى عشان اعترض ألاقى اللحاف بقى فوقى وبعدها كان كسلى وإرهاق اليوم بيتكفل بالباقي خخخخخخخخخخ

السحووووور ... مهى شغلانة بقى تقولولى نام انام تقولولى اصحى اصحى ؟ طيشة انا فى البيت بقى ؟ طب وادى نومة.. اضرب اللحاف على دماغي وأكمل وفجأة أحس بهوا جاى من كل حتة .. فى إيه يا جدعان ؟ واتاري اللحاف اتشال وانا بقيت فى الشارع :) واتزق اتزق ( انا شوفت السيناريو ده فين قبل كده ) لحد ما اوصل للسحور .. طبعا مببقاش شايف ايه اللى بيحصل ادامى ولا حاسس بطعم حاجه اساسا بس مكتوبلى ادخل المعركة .. وانا قايم بقى : سندوششتاتك فى التلاجة متنساش تاخدها الصبح .. نعم ؟ بكرة رمضان يا ماما كل سنه وانتى طيبة !!! .. لا مهو بابا قال متصومش عشان مش هتقدر وهتتعب لان جسمك ضعيف ... كلمة منى كلمة منهم خلاص قفلت معاهم على وعد انى أصوم من السنة اللى بعدها اللى هيا تانية ابتدائى ... مممممم أجرى على فانوسي امخمخ معاه هنعمل ايه فى الموقف الجديد ده ؟ ... وبعد مدة متتعداش 10 دقايق جتلى فكرة من افكارى العبقرية .

تانى يوم فى واخد أكلى ونازل وكمااان زمزمية المية ونازل فى هدوء .. يدوب انزل تحت وافطر الشجر بالزمزمية ومسيبش قطة فيكى يا شارع غير لما تاكل مع الاعتذار طبعا للى فطرتهم ونظرة لوم عن كونهم مش صايمين :) .. ارجع البيت أكلى انا جاهز او شبه جاهز فى حدود 3 ونص أخد الأكل وادخل اسيبه تحت السرير وأروح اغسل ايدى واحمد ربنا واللهم دومها علينا نعمة واحفظها من الزوال :)

نرجع لقبل دلوقتى بشوية سنه واحدة كمان ايووووه ستوب هنا محطة مهمة اوى فى حياتى رمضان 2007 كان اعادة لمعانى كتيرة فى مضان كنت فقدتها فى السنتين تلاته اللى قبل السنه دى .. فى رمضان ده اول توجيه ليا لعمل حبيته اوى .. فى الاول مكتش فاهم بس بعد المشاركة حسيت احساس غريب مش عارف هعوضه تانى ولا لأ بس انا حسيت احساس جديد عليا واتجاه تانى وتفكير تانى وحاجات كتير فضلت منورة فى تفكيرى لحد دلوقتى ... رمضان 2007بداية التعارف الحقيقى بأجمد شباب فى الحياة و جو غريب مكنتش عارف اصنفه وقتها كوكتيل شخصيات يربطهم حب الخير وبس ... كل واحد بتفكير كل واحد بنظام كل واحد بتعامل بس كمجموعة متناسقة ومترابطة بشكل غير طبيعي ربنا يديم عليهم تجمعهم دايما يارب ... افتكر انى فضلت فترة مستغرب الجو لحد ما بدأت اتعامل واتعلم .. بجد لازم اقولكم شكرا ولسه بكتشف فيكم جديد لحد دلوقتى .

اما بقى عن رمضان ده فربنا يستر شكلها هتتقضى زيتون ومشاريع بيتزا فاشلة وطبخات غريبة وربنا يستر ويعدى على خير :)

هناك ١٥ تعليقًا:

Hassnaa يقول...

" السحووووور ... مهى شغلانة بقى تقولولى نام انام تقولولى اصحى اصحى ؟ طيشة انا فى البيت بقى ؟ طب وادى نومة.. اضرب اللحاف على دماغي وأكمل وفجأة أحس بهوا جاى من كل حتة .. "

ههههههههه .. المشهد ده انا شوفته فيييييييين قبل كده ايوااا ايوااا
حسني اخويا هايز يصحي حسناء في الصحور ولا يزعق و لا يتعب روحه .. هما ابسط حركتين في الحياه ..

افتح النور
شيل الغطا

ابسط خطوتين لفتح نافوره الزعيق اللي حسناء بتفطر بيهم قبل ما تصوم من اساسه ....... :)))
حسبي الله و نعم الوكيل

و تقوم عالسحور تفضل تبص للأكل منتا مش قادر تاكل بقي
عقبال ما تقنع نفسك انك صايم بكره و هتجوع من غير السحور الفجر يدن :)))

...

رجعتني لأيام جميله بجد بجد
و عارف السنه دي انا حايه ان رمضان هيبقي احلي من كل سنه ..

...

اما بالنسبه للزتون و البيتزا الفاشله ( والله طبيخك اتقدم يا حوووووووريه "

متحطش في دماغك انك هتاكل :)) حط في دماغك انك هتقضي يوم مهيس من اوله لأخره ...... سلام يا باشا و بلاش فدايح بقي

فوكيره يقول...

ههههههههههههههههه

التدوينه دي حــلوه اوووي

فكــرتنى بفانوسي ...

فانوسي كان كل ازاز فييه بلون ...

وكانت الشعمه بتتحط من تحت تقريبا

بس كنت بحس ان الي عمله كده متخلف علشان كان بيلسعنى

!!

وكان عند جرانا الي بنعمل معاهم الشراشيب

من ابو باب بيتفتح وطلبته من بابا

بس ملقاش

بـس على ميين انا حفضل ادور عليه لغايه ما اجيبه

فكرتنى بحجات كتيير اووى حلوه
وذكريات وحكايات

البوست ده مــوحي

ربنا يجعله بالخير والثواب يااا رب

كــل سنه وانت طيب يا شيكو يا صغنطووط

Unknown يقول...

أسأل الله الذي لن تطيب الدنيا إلا بذكره
ولن تطيب الآخرة إلا بعفوه
ولن تطيب الجنة إلا برؤيته
أن يديم ثباتك ويقوي إيمانك وصحتك
ويرفع قدرك ويشرح صدرك
ويسهل خطاك لدروب الجنة
وأن يجعلك من عتقائه من النار
ومبروك عليك شهر رمضان

E73 يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الله الله الله بجد رجعتني لأيام رمضان زمان كانت ايام بجد
لكن نعمل ايه نرجع و نقول كل وقت و ليه آذان

بجد تدوينة رائعة و تحفة عجبتني جدا جدا
لأ خلاص شكلي هكمل في المدونات بعد ما كنت فقدت الامل

manmona يقول...

هاهاها...ياااااااه السحور....
بس انا بقه مكنتش بصحى كده...
احنا كنا بنقضى رمضان عند جدو..فانا ابقى نايمة و بحلم فى حالى و بحلم..و الاقى حاجة بتتحشر فى بقى من غير ولا شد لحاف و لا حاجة افتح عينى الاقى الساندوتش فى بقى بس الشهادة لله يعنى كان بيفتح النور .. وده طبعا لسبب ليه بقه؟؟ لان انا حضرتك كنت بخاف من الضلمة فيقفل نور الاوضة و يسيبنى و يمشى...
فكنت بدخلهم جررررى ....
هههههه:)
اما بقى بالنسبة لانى اخبى الاكل فانا كنت بحاول كتير و كل مرة بيقفشونى متلبسة..
بجد انت فكرتنى بحاجات جامدة جدا...

manmona يقول...

اها نسيت اقولك حاجة ..
بالنسبة للاكل السنة دى فانت هتاكل اكل عمرك ما هتنساه طول حياتك...
هههههه:)))

shiko يقول...

حسناء : هع والله حسنى ده جامد اهو هو ده اللى ينفع فى التعامل العصرى السريع .. وبجد يارب يبقى رمضان السنة دى يبقى احلى من كل سنه ... وشكلك كمان ناوية تقضيه اكثر تهييسا من كل سنه ... استرها يارب معانا :)

وحاضر مش هحط فى دماغى حاجه واسترها يارب :)

shiko يقول...

فوكيرة : وكل سنه وانتى بألف خير وصحة وسعادة يارب العالمين .. بخصوص الفانوس قيارب تلاقيه ويارب انا كمان الاقيه .. محدش يستغرب يا اخوانا مش هننزل نلعب بيه فى الشارع عادى يعنى هو بس قيمته فى انه حاجه قديمة وليها معناها ... كل سنه وذكرياتك اكثر سعادة يارب يافندم :)

shiko يقول...

نهر الحب : اللهم آمين آمين يارب العالمين

كل سنه وانتى بألف خير يافندم :)

shiko يقول...

manmona : هع هع هع ليمونيه المبدعة صاحبة الصولات والجولات فى قصص الرعب كانت بتخاف من الضلمة ؟ قشطة جدا ادى اول نقطة ضعف .. الماتش الجاى والصالة ضلمة ان شاء الله وابقى ورينى هتاخدى البطولة ازاى وانتى بتتنططى وسط الجماهير :)

وبعدين سيبى تخبية الاكل لاصحابها دانا كان سريرى يكفى يخلص مجاعات افريقيا كلها :)

بالنسبة للاكل فأكيد مش هنساه طول حياتى :( عااااااااااااااااااااااا

انا معرفش انا بقيت بعاقب نفسى كتير باقتراحاتى على فكرة :)

shiko يقول...

أ.ح : ايووووه كملى .. متسبيش مدونتك ولا حاجه وكل سنه وانتى بخير يارب :)

قلب شاعره يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
بس بصراحه بورسعيد من اجمل الاماكن الى ممكن تحس فيها بفرحة رمضان فيها طعم غريب اوى مش عارفه الاقى له تفسير الى الان ..
قلب شاعره

shiko يقول...

قلب شاعرة : اهلا وسهلا بيكى نورتى مدونتى المتواضعة وكل سنه وانتى طيبة ..ويمكن يكون بورسعيد من اكتر الاماكن اللى محتفظة بطعم رمضان يمكن عشان بورسعيد مازالت محتفظة بتقاليدها المعتادة فى رمضان .. هنا تلاقى كل حاجه بتتغيير الا بتاع الكنافة والقطايف والفوانيس اللى مالية رمضان والشباب اللى اتجمعوا يعملوا شراشيب والعيال اللى بتفرقع ديناميت وصباح الخض والانفجارات يعنى :) بسم الله ما شاء الله على اطفال بورسعيد بيخلصوا كمية بارود فى رمضان آد اللى خلصت فى حرب اكتوبر :)

سعيد بمرورك وكل عام وانتى بخير :)

ساسو يقول...

كل سنه وانت طيب
وتقبل الله منا ومنك
رمضان كريم
ومعلش علي التأخير انت عارف المواصلات صعبه رمضان بقه
تقبل تواجدي لاول مره

shiko يقول...

ساسو : اهلا وسهلا نورتى المدونة يافندم وكل سنه وانتى بخير يا رب العالمين